northwest

Huisstijl ontwerp

Huisstijl ontwerpAls organisatie wil je een imago dat past bij het beeld dat jouw organisatie uit moet stralen, de huisstijl beïnvloedt het imago en dus de beeldvorming bij je doelgroep. Een goed huisstijl ontwerp is de basis van herkenbaarheid. Met het logo als uitgangspunt, bepalen we samen het kleurgebruik, de typografie en alle vormelementen, om zo tot een compleet eigen stijl te komen.

Het is van belang dat de huisstijl visueel weergeeft waar je bedrijf voor staat en dat alle huisstijl onderdelen consistent worden doorgevoerd. Dit zorgt ervoor dat de je bedrijf herkenbaar wordt voor de doelgroep, omdat de stijl en uitstraling overal in terugkomt.

Wat is een huisstijl ontwerp?

Je hebt ze beslist wel eens langs zien komen, tijdens je zoektocht naar informatie over huisstijl: woorden als 'Branding' en 'Corporate identity'. Beiden hebben dezelfde betekenis als huisstijl en worden dus vaak door elkaar gebruikt. Eigenlijk kan een huisstijl het beste omschreven worden als alle communicatiemiddelen waarop jouw visuele identiteit wordt toegepast, zoals o.a. visitekaartjes en briefpapier. Oftwel de gekozen wijze van presentatie naar buiten toe. Het ontwikkelen van een huisstijl bestaat dus uit verscheidene onderdelen, waarbij ik het logo ontwerp als uitgangspunt neem.

Het ontwerp traject

Mijn werk begint met goed luisteren. Wat maakt het onderscheid tussen jou en anderen uit je sector? Hoe wil je dat onderscheid verder positioneren? Op grond van een uitgebreide en vrijblijvende overleg daarover, kan ik je boodschap helder in een huisstijl ontwerp vertalen, zodat je doelgroep effectief wordt aangesproken.

Zoals eerder al genoemd bestaat een huisstijl ontwerp uit verschillende elementen. Het wil echter niet zeggen dat al deze elementen ingezet hoeven te worden om je bedrijf bij de doelgroep(en) in beeld te brengen. Onderstaand som ik een aantal elementen voor je op, waar we belangrijke keuzes in gaan maken:

  1. Woordmerk
    Een woordmerk is het tekstuele deel van het logo of beeldmerk en bestaat vrijwel altijd uit de merknaam of bedrijfsnaam.
  2. Beeldmerk
    De afbeelding waaraan de onderneming kan worden herkend. Een bekend voorbeeld is het appeltje van Apple.
  3. Typografie
    De kunst van het vormgeven van tekst, zowel voor functionele als esthetische doeleinden.
  4. Kleur
    Aan kleur kennen we eigenschappen toe. Het beïnvloedt onze stemming en prestaties.
  5. Kenmerkende vormen
    Stijlelementen die ervoor zorgen dat mensen het logo met jouw bedrijf associëren.

Wil je een huisstijl laten ontwerpen? Vul dan GEWOON! snel en veilig het contactformulier in. Ik reageer snel om alle vragen met je door te nemen.